بايد و نبايدهاي پوست‌هاي قرمز

نويسنده:دکتر محمدعلي نيلفروش زاده/ متخصص پوست و مو




بعضي از افراد با مشکل قرمزي پوست‌شان مواجه‌اند، اين مشکل از نظر زيبايي براي آنها عذاب‌آور بوده و همواره به دنبال راه‌حلي هستند که با اين قرمزي پوست چه کنند؟ به طور خلاصه مهم‌ترين عللي که مي‌تواند به بروز قرمزي پوست منجر شود، عنوان مي‌کنم وسپس به ذکر بايدها و نبايدهايي در اين افراد مي‌پردازم. در همين ابتدا پيشنهاد مي‌کنم تا بهبودي مشکل، پوست قرمز خود را به کمک محصولات حاوي رنگ برنز زرد بپوشانند و در مورد استفاده از هر محصول زيبايي و آرايشي، حتما با پزشک خود مشورت کنند...
تغييرات آب و هوا، چه افزايش و چه افت درجه حرارت محيط به دليل کاهش رطوبت سطح پوست. مي‌تواند پوست‌هايي را که کمي چرب هستند، به تدريج خشک کرده و مستعد التهاب کند.
آلرژي‌ها، چه محصولات موضعي مثل عطرها و چه آلرژي‌هاي غذايي مي‌تواند علت مستعد شدن پوست به قرمزي و التهاب باشد. در اين موارد انجام تست پوستي مي‌تواند در پيشگيري از بروز کمک‌کننده باشد.
بيماري روزاسه، علايمي از قبيل قرمزي صورت و بيني، گرفتگي و برجستگي عروق پوستي و بزرگي غدد چربي دارد که بايد حتما با متخصص پوست براي تشخيص هر چه سريع‌تر و جلوگيري از پيشرفت علايم، مشورت شود. به غير از اين سه علت عمده آفتاب سوختگي، کهير، درماتيت، آکنه و واکنش‌هاي دارويي از ديگر علل قرمزي پوست شمرده مي‌شوند و اما چند مورد از بايدها و نبايدها: اگر دچار قرمزي پوست مي‌شويد، بايد از آسيب رسيدن به سدپوستي پيشگيري نماييد تا پوست شما ملتهب نشود. براي اين کار، استفاده از مرطوب کننده‌هاي موضعي مثل گليسيرين و اسيداستئاريک مفيد است. مصرف ماهي، امگا 3 و دانه‌هاي غلات نيز موجب تقويت سد پوستي مي‌شود.
از ترکيبات و محصولاتي که قرمزي پوست را تشديد مي‌کنند، نبايد استفاده کنيد. از جمله اين ترکيبات، اشکال موضعي ويتامين C، ترکيبات حاوي نعناع از جمله روغن نعناع فلفلي، روغن سينامون، بنزوئيل پروکسيد است.
از محصولات لايه‌بردار اجتناب کنيد.
از انجام ميکرودرم ابريژن، موم داغ، سونا که پوست‌تان را تحريک خواهد کرد، (به خصوص در بيماران روزاسه) نبايد استفاده کنيد.
استفاده از کرم‌هاي ضدقرمزي، اگر چه مي‌تواند موقتا قرمزي پوست را بهبود بخشد ولي باعث اتساع عروق خوني مي‌شود، پس بهتر است از آنها اجتناب شود و به جاي استفاده از ترکيبات ويتامين C موضعي هم از انواع خوراکي اين آنتي‌اکسيدان عالي مثل چاي سبز و کيوتن بهره بگيريد.
منبع: http://www.salamat.ir